• Niespodzianka z okazji Dnia Dziecka

31.05.2022

Znacie baśń o Czerwonym Kapturku? Oczywiście! Wszyscy znają opowieść o wilku, który chciał przechytrzyć leśniczego, dziewczynkę i babcię. Jednak nasza wersja tej popularnej baśni jest nieco odmienna. Uczniowie ze Szkolnego Koła Teatralnego postanowili zinterpretować po swojemu historię Charlesa Perraulta i z okazji Dnia Dziecka przygotowali dla naszych najmłodszych milusińskich spektakl o niezbyt mądrym wilku i sprytnym Czerwonym Kapturku. Chcesz poznać zakończenie tej historii? Koniecznie zajrzyj tutaj.

• Intensywny czas nauki, czyli o najważniejszym egzaminie w szkole podstawowej

26.05.2022

W dniach 24-26 maja odbył się egzamin ósmoklasisty, który obejmował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.  Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jest to bardzo ważny okres dla młodzieży kończącej szkołę podstawową, gdyż  wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym, a także inne osiągnięcia ucznia.

W naszej szkole do egzaminu przystąpiło łącznie 36 uczniów. Ósmoklasiści napisali egzamin z trzech przedmiotów obowiązkowych: języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego. Uczniowie zgodnie przyznali, że w tym roku szkolnym testy egzaminacyjne nie były trudne, co nastraja wszystkich bardzo optymistycznie.

Teraz pozostało nam już tylko czekać aż prace egzaminacyjne zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 1 lipca br. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie. Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają 8 lipca 2022 roku.

Wszystkim ósmoklasistom życzymy uzyskania jak najlepszych wyników z egzaminów, które pomogą utorować drogę do wymarzonych szkół ponadpodstawowych.

• Mundurki szkolne

21.05.2022

UWAGA

Dyrekcja Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1 w Kolonowskiem informuje, że w dniach 23.05 - 27.05.2022r. w godzinach 12:30 - 16:00 w tutejszej szkole będzie można wybrać i zamówić mundurek szkolny dla ucznia na rok szk. 2022/2023.

Cena mundurka - 76,50 zł​​​​​​.
            Wpłatę należności za mundurki należy uiścić wraz z zamówieniem.
            Brak wpłaty jest równoznaczny z rezygnacją z zakupu mundurka.
            Uwaga - wejście główne - proszę dzwonić

• Wędrujemy szlakiem wrocławskich krasnali

22.05.2022

Drugiego dnia wycieczki wstaliśmy w doskonałych humorach, które dopisywały nam cały dzień. Piękna pogoda nastrajała nas do zwiedzania i podziwiania dorobków kultury polskiej. Uzbrojeni w uśmiechy wyruszyliśmy na podbój Świdnicy. Pierwszym punktem, który odwiedziliśmy, była największa drewniana świątynia, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, czyli Kościół Pokoju. W tym barokowym wnętrzu obejrzeliśmy wystawę „Skarby Kościoła Pokoju” i wysłuchaliśmy historii powstania świątyni.

Następnie powędrowaliśmy na świdnicki rynek. Jest to bardzo urokliwe miejsce z odremontowanymi, kolorowymi kamienicami z gotyckimi reliktami, pięknymi fontannami oraz studnią z Neptunem z 1732 r. Pospacerowaliśmy po  placu i po okolicznych uliczkach kryjących perełki architektury, uznawane za najcenniejszy zespół urbanistyczny na Dolnym Śląsku.

Po tej dawce wiedzy wyruszyliśmy w dalszą podróż do średniowiecznego miasta nad Odrą, czyli Wrocławia. Ta miejscowość plasuje się w pierwszej dziesiątce miast europejskich pod względem ilości występujących mostów. Najstarszą częścią miasta jest Ostrów Tumski, który powstał w X wieku. Pomimo wielu zniszczeń podczas wojen, Wrocław zachował mnogość zabytków zaliczanych do klasy światowej. Niektóre z nich zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Dzisiaj symbolem miasta są krasnale, przyglądające się skrycie turystom i mieszkańcom. Szukając sławnych wrocławskich krasnali, spacerowaliśmy po Ostrowie Tumskim i Starym Rynku. Podziwiając tę część stolicy Dolnego Śląska mieliśmy okazję odwiedzić Archikatedrę św. Jana Chrzciciela, uchodzącą za pierwszą gotycką świątynię na ziemiach polskich oraz Most Tumski, jeden z wielu mostów Wrocławia, który niegdyś łączył Ostrów Tumski z wyspą Piasek.

Następnie odwiedziliśmy Ossolineum - polski instytut naukowy i kulturalny we Wrocławiu. Ta ogromna biblioteka jest jedną z najstarszych ośrodków kultury polskiej, o czym decydują przede wszystkim bogate zbiory biblioteczne, obejmujące ważne dla kultury polskiej starodruki.  Sporo emocji dostarczyła nam również Wieża Matematyczna, której pomieszczenia stanowią dzisiaj przestrzeń ekspozycyjną Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego, a taras widokowy stwarza turystom możliwość podziwiania panoramy miasta.

Przechodząc dalej, do centrum starego miasta, podziwialiśmy architekturę wokół placu, który jest jednym z największych rynków średniowiecznych Europy. Zabudowę tego miejsca stanowią budowle z różnych epok, gdzie centralne miejsce zajmują dwa największe w Polsce ratusze. Na rynku mieliśmy okazję zakupić pamiątki oraz indywidualnie odwiedzić miejsca, które najbardziej nas interesują.

Niestety nieuchronnie zbliżał się koniec naszej wycieczki, dlatego udaliśmy się na miejsce zbiórki. I chociaż nogi po wielogodzinnym zwiedzaniu bolały nas niemiłosiernie, zadowoleni i uśmiechnięci udaliśmy się do autokaru, by po dwugodzinnej jeździe powrócić do Kolonowskiego.

• Poznajemy uroki stolicy Dolnego Śląska

16.05.2022

Korzystając z ministerialnego programu „Poznajemy Polskę”, uczniowie klas VI – VIII wybrali się na kolejną wycieczkę z tego cyklu. Był to dwudniowy wyjazd do Wrocławia – stolicy Dolnego Śląska, który odbył się 12-13 maja.  W ciągu dwóch dni pobytu nie byliśmy w stanie skorzystać ze wszystkich atrakcji tego pięknego miasta, ale i tak staraliśmy się wykorzystać ten czas do maksimum.

Pierwszym celem naszej eskapady był słynny Punkt Widokowy - Sky Tower. Jest to jedna z największych turystycznych atrakcji tego miasta. Z położonego ok. 200 metrów nad ziemią przeszklonego tarasu można podziwiać zachodnią i północną część Wrocławia. Oglądaliśmy krajobrazy, które zza okien robią niesamowite wrażenie. Wszyscy byliśmy spragnieni oszałamiających widoków, których w małym miasteczku nie można podziwiać. Niektórzy uczniowie bali się podejść do ogromnej szyby ze względu na lęk wysokości. Ostatecznie wygrała jednak ciekawość i nawet ci najbardziej bojaźliwi przełamali swój strach.

Po ekstremalnych przeżyciach na wysokości 49. piętra udaliśmy się do Muzeum Narodowego, gdzie podziwialiśmy wystawę sztuki znajdującą się na pierwszym piętrze, zatytułowaną „Sztuka śląska XVI–XIX w.” Mieliśmy okazję obejrzeć obrazy najwybitniejszego malarza śląskiego baroku - Michaela Leopolda Willmanna. Obok dzieł malarstwa podziwialiśmy wiele znakomitych przykładów rzeźby barokowej, które niegdyś stanowiły wyposażenie wrocławskich i dolnośląskich kościołów. Największą naszą uwagę przykuło jednak dawne rzemiosło artystyczne, takie jak: broń, wyroby złotnicze, kamionka śląska, fajans, porcelana szkło i gobeliny.

Będąc we Wrocławiu nie można nie zobaczyć Panoramy Racławickiej. To jedno z najważniejszych i najwspanialszych dzieł dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Około południa zawitaliśmy do tej części muzeum, w której znajduje się obecnie to arcydzieło. Przewodniczka zaprowadziła nas do Małej Rotundy, gdzie w bardzo ciekawy sposób dowiedzieliśmy się, jak Polacy przygotowali się do wojny, jak byli ubrani i w jakich miejscach walczyli. Po tej dawce wiedzy historycznej udaliśmy się na sam szczyt muzeum i wówczas naszym oczom ukazała się słynna panorama. Olbrzymie dzieło przedstawia bitwę pod Racławicami. Dowiedzieliśmy się, że obraz ma ponad 100 metrów długości i 15 metrów wysokości. Malowidło wywołało na nas ogromne wrażenie. Okazało się, że za sprawą dzieła, mieliśmy okazję być w centrum tych historycznych wydarzeń, co dodatkowo podkreśliły eksponaty znajdujące się przed panoramą. Był to jeden z najbardziej emocjonalnych momentów naszej wycieczki.

Kolejną atrakcją, która czekała nas tego dnia, był rejs statkiem po Odrze. Płynąc, mogliśmy odpocząć i zarazem podziwiać uroki Wrocławia. Po dopłynięciu do celu podziwialiśmy kolejne ważne miejsca we Wrocławiu – Halę Stulecia oraz wspaniałą Iglicę. Później odwiedziliśmy Ogród Japoński, który jest namiastką prawdziwej kultury japońskiej w Polsce. Mogliśmy spacerować pomiędzy alejkami prowadzącymi poprzez cały kompleks lub usiąść nad brzegiem stawu i rozkoszować się promieniami popołudniowego słońca.

Po pokonaniu wielokilometrowej trasy wróciliśmy do autokaru, którym dotarliśmy do hotelu w Świdnicy. Pełni nowych, ciekawych i niesamowitych wrażeń udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.

Victoria Początek

• Przepych królewskiego Krakowa, Orle Gniazda i piaski pustyni…

04.05.2022

Przepych królewskiego Krakowa, Orle Gniazda i piaski pustyni…,

czyli wyprawa w POLSKĘ kl. 4 i 5.

W dwa ostatnie dni kwietnia uczniowie kl. 4 i 5 z opiekunami, pod przewodnictwem pana Stanisława Pluty z Biura Podróży „Skaut”, wyruszyli na małopolskie szlaki kultury i polskiego dziedzictwa narodowego. Celem pierwszego dnia wyprawy był królewski Kraków z jego bogactwem zabytków architektury.

Niespiesznym krokiem przeszliśmy od Pomnika Grunwaldzkiego (odsłoniętego na placu Jana Matejki – dn. 15 lipca 1910 roku, dokładnie w pięćsetną rocznicę bitwy) słynną ulicą Floriańską na Rynek, podziwiając po drodze Barbakan (zwany „Rondlem”) - najbardziej wysuniętą na północ część fortyfikacji miejskich Krakowa oraz Bramę Floriańską i pozostałości murów obronnych.

Białymi dorożkami, gwarem i muzyką przywitał nas krakowski Rynek, ale my zanurzyliśmy się w ciszę Mariackiej świątyni, by podziwiać piękno jej gotyckiego wnętrza i znane z podręczników słynne dzieło rzeźbiarskie Wita Stwosza – Ołtarz Zaśnięcia NMP (z XV w.). Zachwyceni przepychem świątyni, udaliśmy się na spacer Traktem Królewskim, w kierunku Wawelu, poznając po drodze historię najstarszego w Krakowie, romańskiego kościoła Św. Andrzeja oraz kontrastującego wyglądem i barokowymi rzeźbami kościoła św. Piotra i Pawła.

Zwiedzanie królewskiej rezydencji na Wawelu zaczęliśmy od Katedry ze słynnym Dzwonem Zygmunta, srebrnym sarkofagiem patrona Polski - św. Stanisława, kryptami grobowymi polskich królów, poetów i dygnitarzy oraz renesansową Kaplicą Zygmuntowską. Potem wraz z przewodnikiem weszliśmy do prywatnych apartamentów królewskich. Ciekawa opowieść pani przewodnik o prywatnym życiu Zygmunta Starego, Bony oraz ich syna Zygmunta Augusta przeniosła młodych słuchaczy w czasy renesansu. Uczniowie usłyszeli wiele ciekawostek związanych z produkcją i zastosowaniem arrasów, które zdobiły ściany komnat, podziwiali zmieniające się wraz z mijającymi wiekami elementy dekoracji królewskich apartamentów.

Spacer po wzgórzu wawelskim zakończyliśmy tradycyjnie nad Wisłą, pod pomnikiem ziejącego ogniem Smoka Wawelskiego, z którym zrobiliśmy sobie pamiątkową fotkę.

Na Rynek wróciliśmy Plantami, które zachwycały świeżą zielenią drzew. Odwiedziliśmy po drodze słynne Okno Papieskie oraz Bazylikę Franciszkańską, w której znajduje się jedna z kilku wiernych kopii Całunu Turyńskiego (poświęcona przez Jana Pawła II), a sam kościół zachwyca barwnymi witrażami oraz polichromią autorstwa znanych XIX-wiecznych artystów – Józefa Mehoffera i samego Stanisława Wyspiańskiego.

Po obkupieniu się pamiątkami w krakowskich Sukiennicach ruszyliśmy w kierunku pierwszej polskiej uczelni Akademii Krakowskiej (dziś UJ), gdzie na dziedzińcu Collegium Maius czekała na nas niespodzianka - grający zegar. O godz. 17.00 rozpoczęło się widowisko. Przy dźwiękach pieśni akademickiej „Gaudeamus Igitur”, przed naszymi oczami przemaszerowała parada postaci zw. z początkami uczelni: królowa Jadwiga, król Władysław Jagiełło, św. Jan z Kęt, Hugon Kołłątaj i rektor Stanisław ze Skalbmierza. Uczestnicy tego widowiska, młodzi i starsi zgodnie nagrodzili lalkowych aktorów gromkimi oklaskami. Dzień pełen wrażeń, zakończył odpoczynek w wygodnym hotelu Krakus.

Piątek powitał nas promieniami słońca, które towarzyszyło nam do końca wyprawy Szlakiem Orlich Gniazd – wapiennych zamków Kazimierza Wielkiego, wzniesionych na wzgórzach Jury Krakowsko-Częstochowskiej, by strzec granic dawnego Królestwa Polskiego. Starym kupieckim szlakiem, wiodącym doliną Prądnika, wjechaliśmy na teren Ojcowskiego Parku Narodowego. Białe, wapienne ściany górujące nad drogą zachwycały, ale największe wrażenie zrobiła samotna Maczuga Herkulesa, wyróżniająca się na tle zamku w Pieskowej Skale. Zwiedzanie tego uroczego zakątka Ojcowskiego PN zaczęliśmy od spaceru do wspomnianej Maczugi, samotnego ostańca, owianego licznymi legendami, a stamtąd wspięliśmy się do Zamku Pieskowa Skała. Opowieść o legendarnej Dorotce i jej piesku oraz prawdziwa historia rodu Szafrańców – długoletnich właścicieli zamku, zachęciła nas do zwiedzenia obiektu.

Mimo trwającego remontu, udało nam się obejrzeć renesansowe dziedzińce oraz wystawę, poświęconą historii zamku.

Kolejnym celem naszej wyprawy było największe z „Orlich Gniazd” – zamek Bonerów w Ogrodzieńcu. Zanim jednak dotarliśmy do celu, po drodze czekała nas niespodziewana wizyta na „polskiej Saharze” - Pustyni Błędowskiej. To niesamowite miejsce o łącznej powierzchni 33 km², było często wykorzystywane jako poligon wojskowy dla polskich sił zbrojnych, ale także dla armii niemieckiej Rommla i Luftwaffe, zaś w 1998 r. odbyły się tam ćwiczenia wojsk NATO.

Uczniowie rzucili się biegiem na podbój pustyni. Tyle piachu naraz   jeszcze nie widzieli.

Po ponad półgodzinnej zabawie, wspólnym zdjęciu i wysypaniu z butów kilogramów piasku, wyruszyliśmy zdobywać ostatni na trasie warowny zamek – Ogrodzieniec.

Długi spacer po murach zamczyska, zdobywanie kolejnych baszt, wież i ciekawe opowieści przewodnika, pozwoliły uczniom przyswoić sobie wiedzę o życiu rycerzy i walorach obronnych średniowiecznych zamków. Wiedzę zdobytą podczas wycieczki, uczniowie mogli się pochwalić podczas konkursu historyczno-turystycznego, który spontanicznie przeprowadziliśmy u stóp zamczyska. Zacięta rywalizacja i udział prawie wszystkich wycieczkowiczów, wykazał jak wiele informacji można sobie przyswoić przez zaledwie 2 dni, poprzez osobiste „dotknięcie” historii, zastygłej w zabytkach kultury, w miejscach i w słowach naszych przodków.

Wiele wrażeń i wiedzy przywieźli ze sobą uczestnicy wycieczki. Oby więcej takich żywych lekcji historii, przyrody i geografii… Do zobaczenia na szlakach.

Beata Jendruś  i opiekunowie p. Sabina Nowak i p. Tomasz Kubik

• WYCIECZKA DO ZŁOTEGO STOKU I NYSY 27.04.2022r.

12.05.2022

W ramach projektu „Poznajemy Polskę“ klasy I - III uczestniczyły w dniu 27.04.2022r. w wycieczce do Złotego Stoku i Nysy.

W Złotym Stoku znajduje się kopalnia złota, którą uczestnicy wycieczki mieli możliwość zwiedzić. Najpierw zwiedzili kopalnię „Gertruda“, gdzie poznali sposoby wydobywania złota oraz zagrożenia czyhające na wydobywających je górników. Poznali również niektóre urządzenia, które ułatwiały ówczesnym ludziom pracę np: dźwig ręczny, kołowrotek przy studni, kierat do wyciągania i wciągania z kopalni wagoników z urobkiem i inne. Wielką atrakcją było też wypłukiwanie sitami złota. Po zakupieniu licznych pamiątek w postaci bryłek złota i zjedzeniu pysznego obiadu oraz krótkim odpoczynku na placu zabaw uczestnicy wycieczki udali się autokarem do leżącej niedaleko Nysy.

Po przyjeździe do Nysy uczniowie przeszli przez rynek aż do Bazyliki św. Jakuba i św. Agnieszki. Podczas zwiedzania wnętrza świątyni dowiedzieli się, że została ona wybudowana w stylu gotyckim i posiada jeden z najbardziej spadzistych dachów w Europie. Wielokrotnie niszczona w czasie historycznych zawirowań na nowo odzyskała swój blask. Obok bazyliki znajduje się również muzeum, w którym znajdują się m.in. znalezione podczas renowacji bazyliki eksponaty.

Po zrobieniu zdjęcia pamiątkowego przed bazyliką wszyscy przeszli spacerkiem do wieży widokowej. Tam wjechali grupami na taras widokowy, skąd można było podziwiać panoramę miasta oraz jej okolice.

Pełni wrażeń, bogatsi o kilogramy złota i nowe doświadczenia oraz wiadomości uczniowie wraz z opiekunami szczęśliwie wrócili do Kolonowskiego.

• MALI PATRIOCI

03.05.2022

27 kwietnia 2022 r. odbył się uroczysty apel z okazji kolejnej rocznicy uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja. W czasie akademii uczniowie klasy piątej, pod kierownictwem pani Jadwigi Lackert, przedstawili historyczne okoliczności uchwalenia Konstytucji jako pierwszej ustawy zasadniczej w Europie, a drugiej na świecie. Młodym artystom towarzyszył szkolny chór, który zaprezentował patriotyczne utwory w aranżacji pani Iwony Cierpich. Tegorocznym obchodom rocznicy uchwalenia Konstytucji towarzyszyły również refleksje nad historią i wagą niezależności państwa w kontekście tego, co dzieje się za naszą wschodnią granicą.

Głównym celem apelu było kształtowanie wśród uczniów postaw szacunku do dziedzictwa kulturowego, historycznego, tradycji oraz symboli narodowych. Uczniowie zrozumieli przesłanie tego niezwykłego montażu słowno – muzycznego. Dotarło do nich, że największym szczęściem obecnie jest to, że dziś Polacy mogą cieszyć się wolną Polską i z dumą patrzeć na biało – czerwoną  flagę oraz śpiewać hymn narodowy.

• Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kolonowskiem
        • Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 w Kolonowskiem 47-110 Kolonowskie, ul. 1 Maja 5 Poland