• Wycieczka klasy 6, 7 i 8 do Kotliny Kłodzkiej

29.10.2023

We wtorek rano ruszyliśmy spod szkoły na dwudniową wycieczkę do Kotliny Kłodzkiej. Niektórzy jeszcze nieco zaspani, ale z pysznym kakałkiem w żołądku, pomachali rodzicom na pożegnanie.

Udaliśmy się w kierunku Karłowa, gdzie czekał na nas przewodnik, który poprowadził nas na najwyższy szczyt Gór Stołowych – Szczeliniec Wielki. Dowiedzieliśmy się dużo ciekawych rzeczy, poznaliśmy legendę o zakochanym Liczyrzepie, podziwialiśmy kamienne figury przypominające słonia, wielbłąda, stopę, czy nawet tzw. Głowę Emilki.

W drodze do Kudowy Zdrój zatrzymaliśmy się w Czermnej , gdzie znajduje się słynna Kaplica Czaszek. W Kudowie poszliśmy do parku zdrojowego i do pijalni wody.

Wieczorem szybko rozlokowaliśmy się w pokojach, zjedliśmy pyszną kolację i udaliśmy się na wieczorny spacer. Zmęczeni po całym dniu, przytuliliśmy swoje poduszki, kreciki, gąski i inne maskotki i prawie wszyscy, słodko zasnęliśmy, żeby nabrać sił na następny dzień.

Noc, jak zwykle na wycieczkach, była zbyt krótka,  ale i tak już od rana pensjonat tętnił życiem… Młodzi ludzie, pełni energii, niemal od razu po śniadaniu, spakowali swoje niewielkie walizki i ruszyliśmy w kierunku zabytkowej papierni w Dusznikach Zdroju. Tam,  nie tylko poznaliśmy historię powstawania papieru, ale też sami mogliśmy „wyprodukować” swoje kartki. W Dusznikach zobaczyliśmy jeszcze Dworek F. Chopina i około godz. 13.00 wyjechaliśmy do Kłodzka. Zwiedzaliśmy Twierdzę Kłodzką z miłym przewodnikiem ubranym w mundur pruski. Dzięki niemu poznaliśmy historię tego  miejsca i do naszego słownika włączyliśmy nowe słowa: kazamata, lazaret i kotlina. Poza tym, okazało się, że jeden z naszych kolegów – Igor – świetnie zna serial „Czterej pancerni i pies”, którego niektóre sceny właśnie tam były kręcone.

Niestety, jeden z punktów naszego programu nie mógł być zrealizowany. Obiad w Maku zamieniliśmy na pyszny rosołek, pomidorową i ruskie w barze o wdzięcznej nazwie „Obiadodmek”.

Trochę już zmęczeni, ale zadowoleni i z pełnymi żołądkami ruszyliśmy do domu.

Kierownikiem naszej wycieczki była p. Beata Jendruś, która o Kotlinie Kłodzkiej (i nie tylko), wie chyba wszystko.

Na szczęście pogoda i humory nam dopisały. Uśmiechnięci, znowu powitaliśmy naszych rodziców na parkingu przed szkołą. Wycieczkę z pewnością można uznać za udaną!

Joanna Zganiacz i Dorota  Leja-Kaufmann

• Szkoła nam pasuje, czyli o pasowaniu pierwszoklasistów

29.10.2023

Pasowanie pierwszoklasistów to wyjątkowa uroczystość, która odbyła się w naszej szkole 26 października. Jest to szczególny dzień w życiu każdego ucznia, który na długo pozostaje w pamięci. Tego dnia dzieci oficjalnie zostały przyjęte do grona uczniów naszej szkoły.

Spotkanie rozpoczęło się od powitania przybyłych gości oraz przemówienia Pani Dyrektor Elżbiety Cieśli. Następnie mali artyści przy współpracy z piątoklasistami, którzy poprowadzili tę uroczystość, zaprezentowali przygotowane piosenki, tańce oraz wiersze. Każdy pierwszoklasista starał się zaprezentować jak najlepiej. I choć dla naszych najmłodszych uczniów był to pierwszy ważny występ w nowym miejscu, wszyscy udowodnili, że potrafią pięknie śpiewać i recytować, a także wykazali się sporą dawką wiedzy na temat naszego kraju, symboli narodowych, języka oraz kultury. Ten test wszyscy zdali śpiewająco.

Następnie pierwszaki głośno i z ogromnym zaangażowaniem przyrzekały być dobrymi i pilnymi uczniami oraz rzetelnie wypełniać swoje obowiązki, o czym przypominać im będą otrzymane dyplomy, prezenty oraz inne upominki wręczone przez przewodniczącą Rady Rodziców, a także zaproszonych gości.

Po części artystycznej nastąpił akt pasowania, czyli dotknięcie ramienia każdego ucznia ogromnym piórem, którego dokonała Pani Dyrektor. W ten sposób wszyscy zostali przyjęci w poczet społeczności uczniowskiej. Dla naszych milusińskich było to wielkie przeżycie, a dla rodziców powód do dumy i zadowolenia ze swoich pociech.

Wszystkim pierwszoklasistom w tym ważnym dla nich dniu życzymy wielu sukcesów podczas swojej edukacyjnej wędrówki.

• ODWIEDZINY PRZYJACIÓŁ SZKOŁY

24.10.2023

"Bogatym nie jest ten, kto posiada, lecz ten, kto daje.”

Jan Paweł II

23 października naszą nową, szkolną świetlicę odwiedzili ci, którzy w ogromnej mierze przyczynili się do jej powstania, czyli pomysłodawcy oraz sponsorzy. To dzięki ich hojności i wytrwałości najmłodsi uczniowie naszej placówki mają piękną, nowoczesną i przestronną salę, w której mogą odpoczywać, bawić się i uczyć. Świetliczaki miały okazję podziękować za przepiękny dar i uhonorować wszystkich ofiarodawców własnoręcznie przygotowanymi medalami. Wysłuchały też kilku słów Burmistrza - Norberta Kostona oraz przewodniczącej Rady Rodziców - Pani Krystny Czupały.

Uczniowie przygotowali również list z podziękowaniami i podpisami, który został wręczony najbardziej zaangażowanej w remont świetlicy przedstawicielce Rady Rodziców.

Świetlicę w piękne mebelki, sprzęt elektroniczny, zabawki, książki, miękkie poduchy, dywan, piankowe puzzle, gry oraz wiele innych akcesoriów wyposażyły okoliczne firmy, a zaangażowani rodzice włożyli wiele wysiłku i pracy, by sala zabaw nabrała obecnego kształtu.

Dyrektor, Grono Pedagogiczne oraz cała społeczność uczniowska pragną serdecznie podziękować za finansowe wsparcie, pomoc i zaangażowanie następującym przyjaciołom szkoły oraz darczyńcom:

RADA RODZICÓW PSP NR 1 W KOLONOWSKIEM

CZUPALLA POMPY CIEPŁA

BANK SPÓŁDZIELCZY W ZAWADZKIEM O. W KOLONOWSKIEM

PRZYSTAŃ KAJAKOWA AMAZONKA - ZIAJA KAJAKI

Wyrażamy naszą ogromną wdzięczność i zapewniamy, że otrzymane od Państwa wsparcie służy całej społeczności szkolnej i wywołuje ogromną radość zarówno u tych najmniejszych jak i najstarszych uczniów.

Dziękujemy!

• Poczytaj mi, koleżanko/kolego

22.10.2023

W naszej szkole często organizowane są różnego rodzaju inicjatywy, mające na celu promowanie czytelnictwa oraz kształtowanie postawy dbałości o książki. Niedawno mieliśmy przyjemność wziąć udział w przygotowanym dla młodzieży Narodowym Czytaniu. Obecnie postanowiliśmy zadbać o naszych najmłodszych uczniów i w tym celu został przygotowany projekt czytelniczo- plastyczny z elementami medialnymi pod hasłem "Poczytaj mi, koleżanko/kolego" opracowany przez wychowawczynie klas pierwszej oraz piątej "a". Właśnie trwa pierwsza - jesienna - edycja tego przedsięwzięcia, w którą zaangażowali się uczniowie tych dwóch klas.

Starsi uczniowie czytają pierwszoklasistom różnorodne teksty literackie, przygotowują multimedialne prezentacje i pokazy, a także opracowują i prowadzą ciekawe zajęcia plastyczne, które są nawiązaniem do czytanej historii. Dzięki współpracy wychowawczyń obu klas projekt odniósł spory sukces i wśród zaangażowanych uczniów cieszy się ogromną popularnością. Zarówno pierwszoklasiści jak i starsi uczniowie bardzo polubili te projektowe zajęcia i z niecierpliwością oczekują kolejnych spotkań.

O tym, że książki skrywają niesamowitą wartość i mądrość oraz mają w sobie magię, niko nie musimy przekonywać. Codzienne czytanie dzieciom ma pozytywny wpływ na ich rozwój, doskonali umiejetność skupiania uwagi, wycisza organizm z jednoczesnym pobudzaniem wyobraźni, uczy także samodzielnego myślenia przyczynowo-skutkowego. Czytanie książek nie tylko bawi, ale i wychowuje, a ponadto skłania do głębszych przemyśleń, dzięki mądrym morałom, które w książkach dla dzieci są nieodzownym elementem. Dzięki nim przekonujemy się, że czas poświęcony literaturze jest wartością bezcenną.

• SZLAKAMI ŚREDNIOWIECZNEGO OPOLA

19.10.2023

Warto czasem odwiedzić stolicę naszego województwa, nie w celach zakupowych, ale po to, aby je poznać, spojrzeć na nie z innej perspektywy. I taki był cel krótkiej wycieczki do Opola uczestników szkolnego kółka historyczno-regionalnego z kl. VI i VII.

Idąc spacerkiem od Dworca PKP wzdłuż pięknie zagospodarowanych brzegów Młynówki, dotarliśmy do secesyjnego Mostu Groszowego, przy którym w średniowieczu pobierano myto za przewóz rzeką towarów. Pierwszym celem naszej wycieczki śladami historii miasta, była Wieża Piastowska z XIII wieku -jedyna pozostałość po średniowiecznym Zamku Piastowskim na Ostrówku. Opowieść pani przewodnik przybliżyła uczestnikom barwną przeszłość dawnej stolicy Księstwa Opolsko-Raciborskiego i jej władców, a rozległa panorama rozciągająca się z platformy widokowej wieży (na wys. 35 m) dostarczyła sporo wrażeń wizualnych. Pozwoliła objąć wzrokiem nie tylko opolską Starówkę z jej zabytkowymi budowlami, ale również pozostałą część miasta z zakładami pracy, przedmieściami, a na horyzoncie  Górę św. Anny i Góry Opawskie. Dalsza trasa naszej wycieczki wiodła wokół opolskiego amfiteatru, Stawu Zamkowego (dziś im. Barlickiego) do budynku Urzędu Wojewódzkiego, w holu którego obejrzeliśmy słynną przedwojenną opolską windę tzw. „pater-noster”, jedną z zaledwie pięciu tego typu zachowanych na terenie Polski. Od Urzędu, zbudowanego w 1930 r. w miejscu zburzonego Zamku Piastowskiego do kolejnego punktu naszej wycieczki – gotyckiego kościoła franciszkańskiego pw. Trójcy Świętej , dzieliło nas zaledwie kilkadziesiąt metrów, wystarczyło przejść przez słynny żółty Most Zamkowy. Gotycki kościół pw. Świętej Trójcy, z p. XIV w. jest jednym z najcenniejszych zabytków miasta, którego nie można ominąć podczas zwiedzania Starówki. W Kaplicy św. Anny, zwanej Piastowską spoczywają w zdobnych grobowcach z piaskowca opolscy książęta - fundatorzy kościoła i klasztoru Franciszkanów: Bolko I, Bolko II i Bolko III wraz z księżną Anną. W podziemiach, pod prezbiterium kościoła, spoczęli natomiast pozostali książęta opolscy, m.in. Władysław II Opolczyk, fundator sanktuarium jasnogórskiego, oraz księżna Elżbieta, wnuczka króla Władysława Łokietka. Zwiedzanie zakończyliśmy przed opolskim ratuszem, u stóp założyciela miasta i budowniczego zamku – księcia opolskiego Kazimierza. Jeszcze tylko pamiątkowa fotografia i słodka niespodzianka w „Sopelku”.

Warto czasem spojrzeć na pozornie znane nam miasto z innej perspektywy, by docenić jego urok, barwną przeszłość, liczne zachowane zabytki oraz jego obecny potencjał kulturalny, naukowy i gospodarczy.

Beata Jendruś

• Kopalnia Soli, Wawel i Smocza Jama, czyli krótka historia naszej wyprawy do Krakowa i Wieliczki...

19.10.2023

Wszystkim od dawna wiadomo, że podróże kształcą. Tę teorię postanowili sprawdzić w praktyce uczniowie klas 5a i 5b, którzy 16 października wraz z wychowawcami wybrali się na dwudniową wycieczkę do Wieliczki i Krakowa.

Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zwiedzenia Tężni Solankowej usytuowanej w Parku św. Kingi w Wieliczce. Poznaliśmy zalety tej niezwykłej budowli, wdychaliśmy dobroczynne dla naszego organizmu związki lecznicze, jednocześnie napawając się pięknem krajobrazu z tarasu widokowego. Następnie rozpoczęliśmy trzygodzinną wędrówkę w głąb czasu i odkrywaliśmy różnorodne oblicza zabytkowej Kopalni Soli, która od wieków pozostaje żywym pomnikiem polskiej historii. Niezwykłe, monumentalne posągi wykonane z soli zrobiły na nas ogromne wrażenie, a wycieczka 135 metrów w głąb ziemi rozbudziła wyobraźnię. Oczywiście nie obyło się bez polizania każdej rzeźby, na co nasza przewodniczka sprytnie przymykała oko.

Później, by poczuć magię jednego z najpiękniejszych miast w Polsce, przenieśliśmy się do Krakowa. Chłonęliśmy atmosferę miasta, zwiedzając wznoszący się na wapiennym wzgórzu Wawel wraz z gotycką Katedrą, która jest nekropolią królów polskich oraz bohaterów narodowych. Drewnianymi, wąskimi schodami weszliśmy na szczyt katedralnej wieży, gdzie zawieszono szereg dzwonów z największym Dzwonem Zygmunta. Nie obyło się także bez odwiedzenia jaskini wypłukanej wodami Wisły zwanej Smoczą Jamą, gdyż zgodnie z legendą zamieszkiwał w niej Smok Wawelski, z którym koniecznie musieliśmy zrobić sobie zdjęcie. Ciekawym miejscem podczas naszej wędrówki okazał się pałac biskupi ze słynnym "Oknem Papieskim" – miejscem spotkań papieży Jana Pawła II z młodzieżą.

Odwiedziliśmy także najbardziej charakterystyczny punkt na Starym Mieście czyli Rynek Główny wraz z Sukiennicami oraz Kościołem Mariackim, gdzie mieliśmy okazję podziwiać słynny Ołtarz wielkiego mistrza Wita Stwosza. Nie zapomnieliśmy również o tym, że w pobliżu Rynku zachowały się najstarsze zabudowania Uniwersytetu Jagiellońskiego z pięknym dziedzińcem Collegium Maius, który również obraliśmy sobie za cel. Spacerowaliśmy także uliczkami Kazimierza - dawnej dzielnicy żydowskiej, podziwialiśmy wyroby artystyczne tamtejszych rzemieślników i artystów.

Wycieczka została przygotowana w taki sposób, by w krótkim czasie dostarczyć maksymalnej ilości wrażeń oraz wartości edukacyjnych. Ogrom informacji podanych w sposób doświadczalny jest jednym z najbardziej efektywnych form przyswajania wiedzy. Uczniowie na długo zapamiętają opowiedziane przez przewodnika historie, uwiecznione na zdjęciach zabytki naszej kultury, a zacieśnione podczas wycieczki więzy koleżeństwa pomogą przyjemniej spędzić czas w murach szkoły.

• Dzień Edukacji Narodowej

15.10.2023

,,Uczenie jest niekończącą się podróżą. Uczyć to znaczy mieć wpływ na życie wielu i pomagać w wyciąganiu wniosków z życiowych lekcji.“

13 października w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

Samorząd Szkolny w imieniu całej społeczności uczniowskiej złożył Gronu Pedagogicznemu i wszystkim pracownikom szkoły serdeczne życzenia oraz wręczył niezwykły list od uczniów.

Uczciliśmy wierszem i piosenką ten wyjątkowy dzień.

W pięknych słowach wyraziliśmy nauczycielom swoją wdzięczność za codzienny trud, poświęcenie, czujność i troskę o nasze dobro.

Niespodzianką był występ grupy tanecznej dziewczyn kl. 5 b, które zaprezentowały taniec inspirowany popularnym serialem ,,Wednesday“.

Był to dzień niezwykle radosny i pełen niespodzianek. Samorząd Szkolny przygotował słodkie upominki dla wszystkich pracowników szkoły.

A nauczyciele otrzymali  od swoich wychowanków niezwykłe i tajemniczo wyglądające prezenty :).

Dobry nauczyciel to taki, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil i za to dziękujemy naszym nauczycielom.

Dziękujemy Radzie Rodziców za ich niezwykłą inwencję twórczą :).

Samorząd Szkolny

• III Festiwal Śląskiej i Powstańczej Piosenki

11.10.2023

10 października 2023r. w Strzelcach Opolskich odbyła się trzecia edycja konkursu muzycznego, poświęconego piosence śląskiej i powstańczej. Organizatorami festiwalu są Muzeum Czynu Powstańczego w Górze św. Anny - oddział Muzeum Śląska Opolskiego oraz Powiatowe Centrum Kultury w Strzelcach Opolskich.

Festiwal ma na celu kultywowanie lokalnej spuścizny historycznej, edukację historyczną poprzez muzykę, promocję dziecięcej i młodzieżowej aktywności artystycznej oraz kształtowanie otwartych postaw społecznych i patriotycznych wśród młodych ludzi. Konkurs przeprowadzony był w dwóch kategoriach wiekowych: uczniowie klas I-V i uczniowie klas VI-VIII, a swoim zasięgiem obejmował województwo opolskie i śląskie.

Naszą szkołę reprezentowało troje uczniów w kategorii młodszej i dwie uczennice w kategorii starszej. A byli to: Wiktoria Pallek, Fabian Brzezina, Adam Rathmann oraz Wiktoria Swierc i Sonia Dudarewicz.

W kategorii młodszej wyróżnienie otrzymał Adam Rathmann, natomiast w kategorii starszej III miejsce zdobyła Sonia Dudarewicz. Serdecznie gratuluję nagrodzonym uczniom, jak również bardzo udanych występów pozostałym uczestnikom.

Iwona Cierpich

• ŚWIĘTA GÓRA ŚLĄZAKÓW

09.10.2023

Relacja z 42 Zlotu Młodzieży Szkolnej PTTK „Góra św. Anny” - 07.10.2023 r.

Dawniej zwana Górą św. Jerzego, Górą Chełmską, dzisiejsza Góra św. Anny (404 m) była celem naszej sobotniej PTTK-owskiej wyprawy pieszo-autokarowej. To już 42 Zlot Młodzieży Szkolnej PTTK „Góra Św. Anny”, organizowany przez OZ PTTK ”Huta Andrzej” w Zawadzkiem, adresowany szczególnie do młodzieży szkolnej zrzeszonej w Oddziale.

Góra św. Anny to miejsce szczególne na mapie Opolszczyzny: malownicze ”górskie” szlaki Parku Krajobrazowego, ślady dawnego wulkanu w rezerwacie geologicznym, skalny amfiteatr sprzed II wojny św., muzeum i pomnik upamiętniający III powstanie śląskie i znane od wieków miejsce kultu religijnego, pielgrzymek do cudownej figurki Św. Anny Samotrzeciej.

Podczas tegorocznego rajdu mieliśmy okazję osobiście zwiedzić każde z tych miejsc i poznać ich historię. Niebieskim szlakiem z Ligoty Górnej, malowniczo przebiegającym leśnymi ścieżkami przez wzgórze Biesiec, dotarliśmy do zabytkowego wiatraka holenderskiego w Wysokiej i dalej wiaduktem nad autostradą do miejscowości Góra Św. Anny. I tu przemierzyliśmy szlak bogatej historii Góry : od amfiteatru skalnego, zbudowanego na wzór greckich teatrów przez Niemców w 1938 r. w miejscu dawnego kamieniołomu, do monumentalnego Pomnika Czynu Powstańczego (dłuta Xawerego Dunikowskiego z 1955r.),upamiętniającego Polaków walczących w największej z bitew III powstania śląskiego w 1921r. Stamtąd podążyliśmy na platformę widokową, umiejscowioną nad rezerwatem geologicznym, chroniącym ślady po pradawnym wulkanie. Metą naszej wędrówki był Dom Pielgrzyma, gdzie czekała na nas oficjalna część Zlotu-przywitanie przez organizatorów z OZ PTTK ”Huta Andrzej” w Zawadzkiem, wręczenie drużynom pamiątkowych dyplomów i upominków oraz smaczny posiłek. Po obiedzie opiekunowie drużyn uczestniczących w Zlocie przeprowadzili dla swoich podopiecznych konkursy wiedzy historyczno-krajoznawczej dot. Masywu Chełmskiego, Góry Św. Anny. Każdy z uczestników otrzymał drobne upominki ufundowane przez OZ PTTK „Huta Andrzej”. Obeznani z bogatą historią Góry Św. Anny, przeszliśmy dróżkami kalwarii, ufundowanej na wzór Kalwarii Zebrzydowskiej w XVII w. przez ród von Gaschin z Żyrowej, do Bazyliki Mniejszej p.w. Św. Anny Samotrzeciej – świętego miejsca Ślązaków. To piękna, barokowa świątynia, z ołtarzem, w którym od XV w. czuwa nad całym Śląskiem Św. Anna Samotrzecia w postaci cudownej figurki z lipowego drewna. Śladami Ojca Świętego Jana Pawła II, który równo 40 lat temu odwiedził to miejsce, zeszliśmy do Groty Lurdzkiej. Spacer zakończyliśmy przy pomniku papieża. I tu przyszedł czas na odrobinę rozrywki, czyli zakup pamiątek „pod budami” oraz słodkie co nieco w annogórskiej kawiarni. Miły, pogodny, pełen wrażeń i atrakcji rajd, zakończyliśmy na parkingu przed Zajazdem „Góra św. Anny ”, skąd roztaczał się niesamowity widok na Dolinę Odry, pasmo Gór Opawskich, a nawet odległych beskidzkich szczytów. Miły akcent na zakończenie tegorocznego sezonu turystycznego.

Do zobaczenia na trasach kolejnych imprez turystycznym w przyszłym roku.

Opiekun SKKT PTTK

• SPOTKANIE ZE ŚREDNIOWIECZEM

09.10.2023

Podczas lekcji historii uczniowie klasy 6 mogli naocznie przekonać się jak wyglądali przedstawiciele czterech stanów społecznych, żyjących w średniowiecznej Europie: duchowieństwa, rycerstwa, mieszczan i chłopstwa. Uczestnicy kółka historyczno-turystycznego: Emilia, Judyta, Lena, Sonia, Ola, Vanessa, Janek i Tomek nie tylko realistycznymi strojami i rekwizytami, ale również opowieściami o obowiązkach i przywilejach, o rozrywkach, warunkach mieszkaniowych przybliżyli realia życia poszczególnych stanów. Zabawa w historię, nauka poprzez zabawę, może to metoda na lepsze zapamiętywanie faktów z przeszłości, a z pewnością pozostanie dłużej w pamięci samych aktorów.

B. Jendruś

• Kręgle i ognisko, czyli obchodów dnia chłopaka ciąg dalszy...

06.10.2023

4 października uczniowie klasy 5a wraz z wychowawczynią wzięli udział w spotkaniu integracyjnym w kręgielni "POD LASEM" w Kolonowskiem. Celem wyjścia było propagowanie różnych form rekreacji i wypoczynku, zainteresowanie uczniów nietypową dyscypliną sportu oraz zacieśnianie relacji koleżeńskich. Spotkanie zorganizowane było w ramach obchodów dnia chłopaka i zostało połączone z wieczornym biesiadowaniem przy ognisku. Uczniowie mieli możliwość poznania jeden ze sposobów aktywnego spędzania wolnego czasu, a także uczyli się kulturalnego zachowania w miejscach publicznych.

Gra w kręgle była dla dzieci wspaniałą rozrywką i oderwaniem się od codziennej nauki. Piątoklasiści świetnie radzili sobie z tą dyscypliną sportu. Dużą frajdą było zbijanie kręgli i zdobywanie punktów oraz rywalizacja między dwiema drużynami. Pobyt w kręgielni dostarczył uczniom wielu niezapomnianych wrażeń i emocji.

Jeszcze więcej radości sprawiła dzieciom wspólna biesiada przy ognisku. Samodzielne pieczenie kiełbasek i chleba było nauką radzenia sobie z codziennymi obowiązkami bez pomocy rodziców. Taki własnoręcznie przygotowany posiłek wyjątkowo smakował piątoklasistom, gdyż niektórzy zjedli podwójne, a inni nawet potrójne porcje.

Spotkanie integracyjne zakończyło się wspólnym karmieniem ryb hodowlanych, pływających w pobliskim stawie oraz zabawą na placu zabaw. Nie obyło się również bez sesji zdjęciowej, do której uczniowie chętnie pozowali. To była niezapomniana przygoda.

Victoria Początek

• Hejter! - czy warto niszczyć życie innym?

04.10.2023

Hejt to zjawisko obecnie już powszechne, a przy tym szkodliwe i groźne. Definicja hejtu jest prosta: to przekraczanie ustalonych norm społecznych, obrażanie i poniżanie innych ze względu na wygląd, pochodzenie czy poglądy.

2 października mieliśmy okazję zobaczyć spektakl pt. „Hejter”.

Został on zrealizowany przez aktorów z Teatru Profilaktycznego Alert. Cyberprzemoc, kradzież tożsamości i obrażanie w Internecie to problemy, z którymi każdy może się spotkać i będzie musiał sobie z nimi radzić.

Spektakl pokazał nam, do czego może doprowadzić działanie hejtera.

Główny bohater przedstawienia, Gerard, aby osiągnąć upragnioną pracę i awans, dopuścił się wielu złych czynów.

Najpierw ukradł Alicji - swojej koleżance z pracy,  rękopis scenariusza i użył go do własnych celów.

Potem przez jego haniebne działanie - czyli ohydne wpisy w Internecie,  rozpadło się życie jego szefa Huberta.

Mogliśmy zaobserwować, jak poprzez ciągłe kłamstwa i manipulacje zmieniała się relacja głównego bohatera z jego dziewczyną.

Życie w ciągłym kłamstwie doprowadziłoby go do śmierci samobójczej, gdyby w porę się nie opamiętał.

Ważne jest uświadomienie, że hejt w Internecie jest szczególnie groźny dla dzieci i nastolatków, ponieważ najmłodsi nie mają jeszcze wykształconych skutecznych mechanizmów obronnych. Nie wiedzą, jak bronić się przed zaszczuciem, nadmiernym stresem i smutkiem, a wszelkie krytyczne komentarze biorą do siebie. .

Dzięki pogadance, która odbyła się po spektaklu, wiemy, że za hejtowanie w Internecie grożą grzywny, a nawet więzienie, poznaliśmy też numer telefonu organizacji, która zajmuje się problemem przemocy w Internecie.

To było bardzo pouczające wydarzenie.

Julia, Paulina, Maja, Karolina, Tomek - kl. 7

• Teatralnie o profilaktyce

02.10.2023

Październik przywitaliśmy niezwykle kulturalnie, gdyż od razu pierwszego dnia miesiąca wyruszyliśmy do Kinoteatru w Zawadzkiem na przedstawienie profilaktyczne pt. „Dzieci@sieci” przygotowane przez Teatr Profilaktyczny ALERT z Wrocławia. Ten niezwykły spektakl opowiadał o współczesnej młodzieży, która od najmłodszych lat wychowuje się w środowisku medialnym i jest przyzwyczajona do otaczającej nas wirtualnej rzeczywistości.

W dzisiejszych czasach aktywność medialna dzieci bywa coraz bardziej ryzykowna i niepokojąca. Młodzi ludzie nie zdają sobie sprawy z mocy zagrożeń czekających na nich wirtualnej przestrzeni. Spektakl uczy przede wszystkim tego, w jaki sposób należy uświadamiać dzieci, że Internet może okazać się niebezpieczny. Aktorzy z teatru Alert pokazują, w jaki sposób rozmawiać z młodzieżą, jednocześnie ucząc ich funkcjonowania we współczesnej sieciowej rzeczywistości.

Uczniowie klas IV-VI mieli okazję obejrzeć ciekawą historię, pełną zabawnych sytuacji i zaskakujących rozwiązań oraz sytuacji, z którymi mogą się na co dzień spotkać podczas surfowania w sieci. Spektakl podkreślił również walory przyjaźni, opowiadał o radzeniu sobie z przeciwnościami, o akceptacji i niezastąpionym, realnym kontakcie z drugim człowiekiem. Najważniejszym przesłaniem grupy teatralnej było jednak pokazanie, że nie można nadmiernie ufać komuś, kto siedzi po drugiej stronie komputera. Przedstawienie miało przestrzec młodych ludzi przed beztroską w wirtualnym świecie i pokazało konsekwencje czyhających w nim zagrożeń. Spektakl nawiązywał także do cyberprzemocy oraz konsekwencji, jakie niesie ze sobą podszywanie się pod innych w Internecie.

Nasi uczniowie wzięli również udział w warsztatach edukacyjnych po spektaklu i wspólnie stworzyli kodeks posługiwania się Internetem. Poznali również telefony alarmowe, aby w przypadku zagrożenia cyberprzemocą wiedzieli, gdzie mogą zwrócić się o pomoc. To była niezwykle cenna i pouczająca lekcja.

Victoria Początek

• XXIII RAJD ROWEROWY PTTK ŚCIEŻKAMI GMIN DOLINY MAŁEJ PANWI „JESIEŃ 2023” I IX RAJD ŚLADAMI PETERA SCHRATA

05.10.2023

W sobotnie przedpołudnie 30.09. czterdziestoosobowa grupa miłośników turystyki rowerowej z naszej szkoły, pod opieką 5 rodziców i nauczycieli : p.I.Cierpich, p.J.Zganiacz i p.B.Jendruś, wyruszyła na trasę XXIII Rajdu Rowerowego Wokół Gmin Doliny Małej Panwi „ Jesień 2023” i IX Rajdu Śladami Petera Schrata, organ. przez OZ PTTK „ Huta Andrzej” w Zawadzkiem, przy współpracy BiCK w Kolonowskiem.

Miało być inaczej, i dłuższa trasa, i słoneczna pogoda, ale jak to w życiu bywa, plany czasami trzeba korygować. Deszczowa aura wymusiła późniejszy start i skrócenie zaplanowanej trasy. Zamiast wycieczki malowniczą, leśną Drogą Ceglarską do Osieka, na Kasztal, wyruszyliśmy śladami legendi miejsc historycznych w naszej gminie, a pewnie też śladami Petera Schrata –myśliwego z powieści Georga Hauptstocka, a zarazem patrona tegorocznego rajdu.

Kim był Georg Hauptstock oraz jego literacki bohater, piewca piękna Doliny Małej Panwi-Peter Schrat, dowiedzieliśmy się z opowieści słowno-muzycznej pana Józefa Kotysia, który zaprosił nas na krótką prelekcję przy kościele ewangelickim w Fosowskiem. Stamtąd już niedaleko do mety naszego rajdu na przystani kajakowej „NATURA 24”.

Po oficjalnym otwarciu rajdu przez organizatorów z OZ PTTK „Huta Andrzej” w Zawadzkiem i BiCK w Kolonowskiem oraz przywitaniu drużyn młodzieżowych i seniorów z Zawadzkiego, Staniszcz Małych-Spóroka, Kolonowskiego i Strzelec Opolskich, uczestnicy mogli posilić się pysznymi kiełbaskami, by potem przystąpić do wspólnej zabawy i konkursów sprawnościowych. Młodzi turyści, jak zawsze chętnie wzięli w nich udział. Wśród nagrodzonych uczestników znaleźli się i przedstawiciele naszej szkoły :

• w wyścigu rowerowym kl. I – V:  Gracjan Romańczuk  III m.

Adam Pallek V m.

Lena Żyłka VI m.

• w wyścigu rowerowym kl. VI – VIII: Aleks Foryś  II m.

Marek Czupała

• w konkursie rzutu lotkami: Jakub Wrzodak – I m.

Emilia Dudarewicz – II m.

Artem Protsenko – IV m.

Jakub Śmieszkoł – VII m.

• w konkursie rzutu piłeczkami: Julia Szymik – V m.

Adam Miemiec – VI m.

Patryk Joszko – VIII m.

Wszystkim uczestnikom konkursów serdecznie gratulujemy.

Po wręczeniu uczniom nagród, a drużynom – pucharów, odbyła się loteria fantowa. Niestety nikt z nas nie posiadał „szczęśliwego numerka”, ale niektórzy spośród uczestników mieli jeszcze okazję wygrać drobne upominki w quizie dot. znajomości ciekawych miejsc na przebytej trasie.

Pełni wrażeń, już w promieniach słońca, uwieczniliśmy swój udział w rajdzie PTTK-owskim

na pamiątkowej fotografii i wyruszyliśmy w drogę powrotną.

To ostatni w tym roku oddziałowy rajd rowerowy, przeprowadzony  w ramach ogólnopolskiej Sztafety Pokoleń, pod hasłem „Wędruj z nami”.

Zapraszamy na kolejne PTTK-owskie wyprawy  w przyszłym roku.

Opiekun SKKT PTTK

Beata Jendruś

• Dzień Chłopaka na sportowo i nie tylko :)

05.10.2023

Jak wszystkim wiadomo, sport to zdrowie, dlatego w tym roku Dzień Chłopaka świętowaliśmy  na sportowo i troszkę  wcześniej, bo w piątek, 29 września.

Tego dnia nasza szkoła zapełniła  się sportowcami, najwięcej było chyba piłkarzy, ale można było spotkać też reprezentantów innych dyscyplin sportowych.

Samorząd Szkolny przygotował wiele niespodzianek dla wszystkich chłopców , np. słodycze, życzenia i  quiz  z wiedzy sportowej z nagrodami. Okazało się, że wśród nas  są znawcy nie tylko piłki nożnej!

To jednak nie był  koniec świętowania,  gdyż każda klasa miała inny pomysł na spędzenie tego święta.

I trzeba przyznać, że to były świetne pomysły.

Oto, jak klasy świętowały.

Pierwsza klasa obchodziła Dzień Chłopaka w swoim gronie. Solenizanci dostali koszule z origami oraz breloczki z imionami. Wszyscy świętowali przy słodkim poczęstunku, a na sam koniec skorzystali z toru przeszkód, który przygotowała klasa 5a.

W 2a dziewczynki zaśpiewały chłopakom STO LAT oraz dostali laurki oraz lizaki. W klasie zostały też rozegrane różne konkursy.

Klasa 2b spędziła to święto w nowej świetlicy szkolnej, w której się wszyscy razem bawili. Oczywiście było sto lat, prezenty. Później chłopcy zagrali na hali sportowej w piłkę nożną.

Chłopaki z 3a dostali od dziewczynek prezenty.

3b spędziła Dzień Chłopaka na pikniku. Były tam różne zabawy, poczęstunek oraz oczywiście prezenty.

Dziewczyny z klasy 4 przygotowały kalambury, w których chłopacy musieli odgadnąć, o którego z nich chodzi. Były także zagadki np. jaka to marka samochodu?

Dziewczyny z  5a przygotowały swoim chłopcom tor przeszkód, w którym były fizyczne zadania, test sprzątania  i wieszania prania. Później klasa także świętowała na kręgielni i przy ognisku.

Klasa 5b świętowała Dzień Chłopaka na pikniku na ,,Starym Polu”.  Spędziła tam wspaniale czas na świeżym powietrzu, w pięknym otoczeniu przyrody. Chłopcy musieli wykonać 6 trudnych zadań, np. ułożyć choreografię do piosenki, powiedzieć dowcip, który rozśmieszy Paulinę (nie było to proste).

Wykonanie  wszystkich  poleceń doprowadziło ich do nagrody, którą okazały się niezwykłe skarpety i słodycze :).

Klasa 6 grała w Familiadę oraz świętowała przy ognisku.

Dziewczyny z klasy 7 zorganizowały podchody wokół terenu szkoły, były także prezenty. Wieczorem wszyscy spotkali się w szkolnej świetlicy, gdzie razem oglądali film. Była również pyszna pizza :).

Wszystkim klasom gratulujemy kreatywności :)

Samorząd Szkolny

• Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kolonowskiem
        • Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 w Kolonowskiem 47-110 Kolonowskie, ul. 1 Maja 5 Poland