• W rytmie natury, w rytmie BIO

22.06.2022

22 czerwca 2022 r. wraz z dziesięciorgiem uczniów z klasy piątej udaliśmy się do Zamku w Mosznej na event podsumowujący projekt pod hasłem „W rytmie natury w rytmie BIO”. To ciekawe przedsięwzięcie wieńczyło wcześniejsze kampanie edukacyjno – informacyjne zrealizowane w projekcie „Bioróżnorodność Opolszczyzny w ujęciu wodnym, czyli H2O dla BIO oraz wzmocnienie infrastruktury ekologicznej”, w którym nasza szkoła brała udział.

Na miejscu odbyło się przywitanie uczestników oraz przedstawienie organizatorów. Usiedliśmy pod namiotem, gdzie zostaliśmy poczęstowani pysznym śniadaniem. Następnie odbyło się rozdanie nagród, urozmaicone występami – były śpiewy i tańce ;). Na scenie nie zabrakło również miejsca dla naszej szkoły, a to zasługa dwóch  nauczycielek - Aliny Sandorskiej i Marii Poloczek oraz pana Romana Sandorskiego, których praca – „Najlepszy program zajęć przyrodniczych w formie innowacji pedagogicznej” został nagrodzony II miejscem. W nagrodę za pracę włożoną w ten projekt otrzymaliśmy mikroskop biologiczny.

Po części oficjalnej był czas na zabawę ;P. Najpierw wraz z pozostałymi uczestnikami eventu odegraliśmy poszczególne role (wody, wiatru, lasu i łąki) w performensie „Alicja po drugiej stronie lustra”, w którym głównym przesłaniem było dbanie o środowisko naturalne. Wyskakaliśmy się na dmuchańcach oraz trampolinach. Odbył się także konkurs na mega bańkę mydlaną. Przyozdobieni w ekologiczne tatuaże zjedliśmy obiad i ruszyliśmy w drogę powrotną.

Czas spędzony aktywnie na świeżym powietrzu w tak urokliwym miejscu nie poszedł na marne. Bogatsi o nowe doświadczenia i uzbrojeni w niezbędną dawkę wiedzy wróciliśmy do szkoły. Byliśmy zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi!

• I miejsce w międzygminnym konkursie BIORÓŻNORODNOŚĆ WOKÓŁ NAS

14.06.2022

W maju nasza szkoła wzięła udział w konkursie plastycznym pn. "Bioróżnorodność wokół nas" organizowanym przez Związek Międzygminny "Czysty Region".

Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu przez klasę pracy plastycznej (makiety) dotyczącej ochrony lokalnej różnorodności biologicznej, a rywalizacja podzielona była na etap gminny oraz międzygminny.

W ramach konkursu uczniowie naszej szkoły przygotowali 5 makiet, wszystkie zostały nagrodzone na etapie gminnym. Dwa pierwsze miejsca zajęły prace "Kryształowy las" oraz "Różnorodność życia w wodzie", drugie miejsce makieta wykonana przez klasę VIII B, a miejsca trzecie "Królestwo bobra" oraz praca klasy VII. Praca "Różnorodność życia w wodzie" wykonana przez klasę VIII A zwyciężyła w konkursie zajmując I miejsce na etapie międzygminnym i otrzymała dodatkowo nagrodę główną - 600,00 zł w bonach podarunkowych.

Celem konkursu było propagowanie zasad ochrony środowiska, rozpowszechnianie wiedzy ekologicznej, propagowanie idei recyklingu oraz rozwijanie wyobraźni twórczej i uzdolnień plastycznych. Konkurs był organizowany w ramach realizowanego przez Związek Międzygminny "Czysty Region" projektu "Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej województwa opolskiego – etap III" dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

• FESTIWAL EKOLOGICZNY „DNI WODY” – OPOLE, 27.05.2022 R.

14.06.2022

W dniu 27 maja br. w ramach projektu „Bioróżnorodność Opolszczyzny w ujęciu wodnym H2O dla BIO” uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w festiwalu ekologicznym „Dni wody”, który miał miejsce w Opolu.

W ramach programu brali oni udział w warsztatach mistrzów kuchni, podczas których zostały wykonane z naturalnych składników żelki, lody owocowe oraz rybne hamburgery. Uczestnicy nie tylko brali udział w ich przygotowaniu, ale mogli je też skonsumować. Smakowały wyśmienicie!

Następnie oglądaliśmy film o życiu sowy pójdźki na boisku golfowym, gdzie miała swoje lokum. Film obejrzeliśmy z wielkim zainteresowaniem, przybliżył on uczniom ciekawe zachowania niektórych zwierząt, a także sposoby ochrony tych gatunków przez ekologów.

Po przerwie, podczas której wybrani uczniowie pisali test konkursowy, uczestnicy festiwalu zostali zaproszeni na plac wodny, na którym zapoznali się z różnymi ciekawymi urządzeniami wodnymi.

Ponadto można było też doświadczalnie sprawdzić stopień zakwaszenia wody oraz jej twardość i czystość. Eksperymenty przeprowadzali sami uczniowie pod kierunkiem i nadzorem jednej z pań opiekunek. Samodzielnie wykonane doświadczenia wzbogaciły wiedzę uczniów na temat wody.

Po pysznym obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną do naszej szkoły, bogatsi o nowe doświadczenia i pełni wrażeń. To był naprawdę fascynujący dzień!

Maria Poloczek

• XX Wojewódzki Konkurs Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym

Mamy LAUREATKĘ!

Z radością informuję, że uczennica klasy VIII a, Laura Czupała została laureatką Wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym.

XX edycja konkursu odbyła się 10 czerwca 2022 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Opolu.

Do konkursu przystąpiło czterdziestu czterech uczniów z 24 szkół naszego województwa. Konkurs był dwuetapowy: część pisemna i część ustna, do której przystąpili uczniowie z najwyższą ilością punktów po części pisemnej. Po wypowiedziach ustnych ścisłej dwunastki egzaminatorzy wyłonili sześć osób. Nasza Laura zdobyła IV miejsce, czyli pierwsze wyróżnienie.

Wielkie gratulacje!!!

Iwona Cierpich

• Dzień Dziecka 2022

12.06.2022

7 czerwca w naszej szkole odbył się Dzień Dziecka. Co prawda świętujemy go 1 czerwca, ale z powody wycieczki klas starszych został przełożony na wtorek 7 czerwca. Na samym początku uczniowie klas starszych mieli kino. Mieli zapewniony bufet, z którego mogli skorzystać. Gdy uczniowie klas starszych oglądali film „O chłopcu, który ujarzmił wiatr”, to młodsi w tym czasie mieli zawody. Nie tylko sportowe. Na początku była konkurencja z wieszaniem prania, potem liczenie wyrazów w fragmencie wiersza czy układanie puzzli. Potem nastąpiła wymiana i uczniowie klas młodszych poszli na film pt. „Sonic. Szybki jak błyskawica”, natomiast starsi też mieli zawody, jednak trochę trudniejsze. Przede wszystkim w tym dniu liczyła się zabawa, a najważniejszy był uśmiech na twarzach uczniów ;).

Ten dzień był bardzo udany. Uczniom się bardzo podobało, a Radzie Rodziców dziękujemy za zorganizowanie tego szczególnego, ważnego dla każdego dziecka, święta.

Laura Czupała

• Trzy Korony, mroczne zamczyska i spływ z flisakami, czyli kilka słów o naszej wycieczce w Pieniny

12.06.2022

Pieniny to prawdziwe perełki wśród gór. Postanowiliśmy skorzystać z cudów, jakie oferują, zachwycić się nimi oraz spędzić aktywnie czas w towarzystwie natury. Nie każdy wie, że to wyjątkowe pasmo górskie kryje w sobie również wiele tajemnic…  ruiny zamków, zabytkowe budowle, cuda przyrody i historie, które wciągają w zupełnie inny świat.  My przekonaliśmy się o tym na własnej skórze, gdyż pierwsze trzy dni czerwca upłynęły nam właśnie na zwiedzaniu i podziwianiu uroków Pienin. Wycieczkę w ramach SKKT PTTK zorganizowała pani Beata Jendruś.

W podróż wyruszyliśmy wczesnym rankiem, a na miejsce pierwszej atrakcji dotarliśmy kilka minut po godzinie jedenastej. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od  spaceru na górę Wdżar.  Na szczyt weszliśmy najpierw po stalowych schodach, później kamienistą ścieżką, przy której, dla ułatwienia turystów, zamontowano w trudniejszych miejscach łańcuchy. Na trasie ustawiono szereg tablic informacyjnych o faunie i florze okolicy, co ułatwiło nam rozpoznawanie roślin. Zdobywszy szczyt, odnaleźliśmy skałki, przy których zaobserwowaliśmy anomalie magnetyczne oraz ogromną, stalową rzeźbę Smoka Gorczańskiego i tablicę z opisem legendy o tej bestii.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była największa atrakcja Pienin, czyli spływ Dunajcem na flisackich tratwach, który rozpoczęliśmy na przystani flisackiej w Sromowcach Niżnych. Było to dla nas wyjątkowe doświadczenie, gdyż dało nam możliwość bliskiego obcowania z naturą. Podczas spływu flisacy opowiadali legendy związane z Pieninami, a także dzielili się wiedzą na temat zwierząt żyjących w Pienińskim Parku Narodowych oraz chronionych roślin.

Następnie już dosyć zmęczeni, ale ogromnie zadowoleni udaliśmy się do Szczawnicy, by zameldować się w hotelu. Po obfitym posiłku pospacerowaliśmy jeszcze po tej pięknej miejscowości uzdrowiskowej i późnym wieczorem powróciliśmy do hotelu na zasłużony odpoczynek.

Drugi dzień czerwca przyniósł nam z rana nieco deszczu, jednak nikogo nie przeraziła ta odrobina wody z nieba. Już z samego rana wyruszyliśmy w trasę Małymi Pieninami. Na szczyt Palenicy wjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym, a potem ruszyliśmy malowniczym szlakiem przez las. Pogoda diametralnie się zmieniła i zza chmur wyjrzało piękne słońce, które towarzyszyło nam już do końca podróży. Po dłuższej wędrówce dotarliśmy do schroniska, w którym mogliśmy odpocząć przed dalszą eskapadą. Pokonując tę dosyć długą trasę, mogliśmy delektować się pięknem polskich gór i skosztować tradycyjnych góralskich przysmaków prosto od bacy – oscypków.

Trzeci dzień również obfitował w atrakcje. Jako pierwszą zwiedziliśmy zaporę na Jeziorze Czorsztyńskim. Dowiedzieliśmy się, że  jest największą w Polsce zaporą ziemną, a pozyskiwanie energii elektrycznej nie jest jej głównym celem, bo jest nim ochrona przed powodziami. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie niedzickiego zamku. Mogliśmy podziwiać wiele pięknych komnat i poznać historię tego miejsca. Zamek do dnia dzisiejszego zachował się praktycznie w całości. Składa się on, oprócz wieży, z kaplicy, niewielkiej części mieszkalnej i małego dziedzińca ze studnią, głęboką na 90 m. Według legendy kopali ją jeńcy tatarscy i posiadała ona połączenie z Dunajcem.

Po tej godzinnej dawce historii udaliśmy się na przystań, skąd niewielkim stateczkiem popłynęliśmy do Czorsztyna na zwiedzanie ruin Zamku Czorsztyn. Na miejscu dowiedzieliśmy się, że w przeszłości ta budowla miała ogromne znaczenie dla gospodarki kraju. Po pożarze w 1795 roku zostały jedynie ruiny, które teraz doczekały się intensywnych prac restauratorskich. Zwiedziliśmy przyziemia Baszty Baranowskiego, zamku średniego i górnego.  Z tarasu widokowego podziwialiśmy  piękny widok na Jezioro Czorsztyńskie oraz zaporę. To był ostatni punkt naszego wyjazdu.

Ta wycieczka na pewno na długi czas zostanie w naszej pamięci. Każdy z nas przywiózł z niej nie tylko pamiątki, ale też "bagaż" niezapomnianych wspomnień.

Victoria Początek

• X Festiwal Piosenki Leśno - Przyrodniczej

05.06.2022

2 czerwca 2022 r. w leśnictwie Dębie odbył się X Festiwal Piosenki Leśno - Przyrodniczej, skierowany do uczniów szkół podstawowych z terenu Nadleśnictwa Zawadzkie. Młodzi artyści mogli się zaprezentowć przed szerszą publicznością, ale również posłuchać innych wykonań, spotkać się z rówieśnikami z okolicznych szkół, zażyć ruchu na świeżym powietrzu (pogoda wspaniale dopisała) oraz spożyć tradycyjną kiełbaskę pieczoną na ruszcie.

Ta jubileuszowa edycja konkursu była niezwykle udana dla uczniów naszej szkoły!

W sumie zaprezentowano pięć piosenek, z czego trzy zostały nagrodzone bądź wyróżnione.

A wyniki przedstawiają się następująco:

- w kategorii klas I-III (soliści i duety) Złotą Wilgę zdobył Adam Rathmann z klasy 3b za wykonanie piosenki pt. „Na majówkę”;

- w kategorii klas I-III (zespoły) Złotą Wilgę zdobył zespół w składzie: Karolina Kutal, Anna Dudarewicz, Nikola Gajewska, Hanna Kimak, Wiktoria Pallek, Adam Rathmann, Elena Reimann, Maja Maciejak, Jan Budny, Milena Mrozek, Magdalena Ziaja, Aurelia Bernais, Natalia Knabel i Kamila Leś; zespół wykonał piosenkę pt. „Wizyta w lesie”

- w kategorii klas IV-VI (soliści i duety) wyróżnienie zdobył duet w składzie Sonia Dudarewicz i Emilia Dudarewicz za wykonanie piosenki pt. „Hej, lato, lato”.

WSZYSTKIM WYKONAWCOM serdecznie gratulujemy!

Iwona Cierpich

• Dzień Dziecka

01.06.2022

Bądź dzieckiem jak najdłużej,

Jak dziecko baw się, śmiej

I kochaj tak jak dziecko,

I serce dziecka zawsze miej!

Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka

życzy Dyrekcja wraz z Gronem Pedagogicznym.

• Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kolonowskiem
        • Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 w Kolonowskiem 47-110 Kolonowskie, ul. 1 Maja 5 Poland